Πέμπτη, 16 Μαΐου 2013

Το αγιασμένο υπόγειο που θεραπεύει

You will be redirected to the new page in

seconds
Υπάρχουν πολλές φορές που, στο μυαλό και στην νοερή φαντασία μου, η Πόλη παίρνει ανθρώπινη μορφή με σάρκα και οστά. Το κορμί της είναι όλα αυτά τα ευλογημένα χώματα που πατώ, σημεία που βρίσκομαι πάνω της και χαίρομαι αφάνταστα που ύστερα από τόσα χρόνια ανακαλύπτω ακόμα νέες πτυχές της. Κάθε κορμί περιλαμβάνει και φλέβες. Έτσι λοιπόν και στην περίπτωση της Πόλης υπάρχουν αρτηρίες που στην δική μου σκέψη έχουν συνδυαστεί με τα αμέτρητα Αγιάσματα που κυλάνε στο θεοφύλαχτο κορμί της. Τούτα τα Αγιάσματα επισκέπτομαι πάντα με θαυμασμό και δέος και αυτή την φορά βρέθηκα στο Άγιασμα του Αγίου Θεράποντα, όπου θαμπώθηκα από τον χώρο, την Πολίτικη ιδιαιτερότητα, την ιστορία και την ομορφιά του.
Το Άγιασμα του Αγίου Θεράποντα βρίσκεται στο υπόγειο του κτιρίου
Αν και το Άγιασμα αυτό είναι πασίγνωστο και από τα ενδοξότερα της Πόλης, δεν είναι υπερβολή να ισχυριστώ ότι οι περισσότεροι δεν το έχουν επισκεφθεί και επιπλέον αρκετοί λάτρεις της Πόλης αγνοούν ακόμη και την υπαρξή του. Επίσης θέλω να σας πληροφορήσω ότι ανήκει στην κατηγορία των Αγιασμάτων που επισκέπτονται σωρηδόν οι μουσουλμάνοι, παίρνοντας Άγιασμα και παρακαλώντας τον Άγιο να τους βοηθήσει στα διάφορα προβλήματα που αντιμετωπίζουν. Έτσι λοιπόν μετά την Παναγιά του Βεφά (δες εδώ) και τον Άγιο Δημήτριο Ξηροκρήνης (κι εδώ), στο Άγιασμα του Αγίου Θεράποντα συρρέουν κυρίως αλλόθρησκοι. Εξάλλου στην Πόλη και πιθανόν στην υπόλοιπη Τουρκία, οι άνθρωποι είναι περισσότερο θεοσεβούμενοι απ'ότι θέλουμε να θεωρούμε.
Ο υπόγειος χώρος του Αγιάσματος προκαλεί δέος με την αισθητή ιερότητά του.

Η ψυχή αγαλλιάζει και όμορφα συναισθήματα κυριεύουν την καρδιά και το μυαλό
Αρχικά το Άγιασμα βρίσκονταν σε διαφορετικό σημείο και εντός του χώρου του ανακτόρου του Τοπ καπί. Με το χτίσιμο όμως των τειχών μετακινήθηκε λιγάκι και βρέθηκε ακριβώς πάνω στα τείχη, όπου και παραμένει εως σήμερα. Δεν είναι ξεκάθαρο από πότε ακριβώς υπάρχει αλλά υπάρχουν αναφορές περίπου από το 800 μ.Χ. και άρα δεν είναι υπερβολή να ισχυριστώ οτι είναι ένα από τα ενδοξότερα Αγιάσματα με αναφορές, θαύματα και ιστορία άνω των 1200 ετών!
Παλιές Εικόνες, φυλαχτά και τάματα υπάρχουν παντού στο υπόγειο Άγιασμα
Το Άγιασμα του Αγίου Θεράποντα. Στην γωνιά τα κεράκια που ανάβουν κυρίως οι μουσουλμάνοι επισκέπτες
Αφού κατέβηκα τα σκαλοπάτια του υπογείου, με υποδέχθηκε ο Πατέρας Κωνσταντίνος με χαμόγελο και με ματιά που ακτινοβολούσε καλοσύνη, πραότητα και αγάπη. Μιλήσαμε για λίγο και για όσα περισσότερα πράγματα μπορούσαμε, μιας και συνεχώς έπρεπε να διακόπτουμε την συζήτησή μας για να υποδεχτεί τους αλλόθρησκους, να ακούσει το πρόβλημά τους και να τους ευλογήσει, διαβάζοντας μια προσευχή. Το έχω δεί και σε άλλα Αγιάσματα μα παραμένει ιδιαίτερη σκηνή να βλέπω τους μουσουλμάνους να προσέρχονται στο Άγιασμα και να ανάβουν κεριά, προσευχόμενοι αρκετές φορές με κινήσεις της δικής τους θρησκείας, μα πάντα ζητώντας την βοήθεια και ευλογία του δικού μας ιερέα. Και φεύγοντας να παίρνουν το Άγιασμα και να χαιδεύουν τις Εικόνες του Αγίου Θεράποντα και της Παναγίας.
Είναι το περιεχόμενο της Πίστεως, αποκρίθηκα στον Πατέρα Κωνσταντίνο, καθώς κοιτούσαμε την Εικόνα του Αγίου Θεράποντα. Όταν με πληροφόρησε πως ο Άγιος ήταν και επιστήμονας, γιατρός στο επάγγελμα, σκέφτηκα την διπλή Του ιδιότητα, αφού σαν επιστήμονας θεράπευε το σώμα και ως Άγιος θεραπεύει το πνεύμα.
Νήψον ανομήματα μη μόναν όψιν
Καθώς μερικά ακόμα άτομα κατηφόρισαν τα σκαλοπάτια του υπογείου, αναζητώντας τον ιερέα, πήρα την άδεια να ανέβω στον ημιόροφο και να ρίξω και εκεί μια ματιά στον πρόχειρο ναό που υπάρχει εκεί. Στο κτίριο που βρίσκεται το Άγιασμα, υπάρχει ένα ιδιόρυθμο ιδιοκτησιακό καθεστώς, καθώς δεν ανήκει στο Οικουμενικό Πατριαρχείο. Μόνον το υπόγειο και ο ημιόροφος έχει παραχωρηθεί στον έλεγχο του και αυτό καθιστά τα έργα συντήρησης και επισκευής πολύ δύσκολο εγχείρημα.
Ο ναός στον ημιόροφο
Κατηφόρισα ξανά στο υπόγειο και αποχαιρέτισα τον νέο σε ηλικία ιερέα, που ακόμα υποδέχονταν επισκέπτες. Στην στάση του τράμ, Gülhane, κάθε Δεύτερα και Παρασκευή, είτε αυτός, είτε κάποιος άλλος ιερέας βρίσκεται εκεί για να ανοίξει την υπόγα του ένδοξου Αγιάσματος και να υποδεχθεί όσους αναζητούν την γιατρεία, την παρηγοριά και τα θαύματα του Αγίου Θεράποντα.
Ο Άγιος Θεράποντας

Το Αγιασματάρι όπου παλιά έβγαζαν το Άγιασμα και τα αναμμένα κεριά δημιούργησαν μια υπέροχη εικόνα
Λίγο πριν σκύψω αρκετά το κεφάλι για να μπορέσω να βγώ από την πόρτα του Αγιάσματος, έριξα μια επιπλέον τελευταία ματιά γύρω μου. Οι μαρμάρινες διακοσμήσεις, η καλλίτεχνη βρύση του Αγιάσματος, οι παλιές και ιερές Εικόνες, το παλιό Αγιασματάρι με την μανιβέλα που παλιά βουτούσαν για να βγεί το Άγιασμα και τα δεκάδες αναμμένα κεριά μου αγαλλίασαν την ψυχή και γέμισαν το μυαλό μου με όμορφες εικόνες. Αυτά τα Αγιάσματα, οι αρτηρίες του κορμιού της Πόλης πάντα θα με συναρπάζουν και πάντα θα μου υπενθυμίζουν την ιερότητα των χωμάτων που έχω την ευτυχία να βρίσκομαι.

26 σχόλια:

  1. Μπράβο Θοδωρή! Όπως το λες, οι περισσότεροι περνάνε από έξω και δεν ξέρουν τι είναι. Εγώ από μέσα δεν κατάφερα να τον δω παρά μόνο τώρα από τις φωτογραφίες σου. Από ότι λες ανοίγει μόνο Δευτέρα και Παρασκευή. Να είσαι γερός να μας ταξιδεύεις με τα μάτια σου!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου Δημήτρη μου και σε ευχαριστώ για το σχόλιο μα και την πληροφορία και προτροπή να βρεθώ εκεί. Τελικά πήγα και χαίρομαι που έχω την ευκαιρία να σου μεταφέρω εικόνες που ακόμα δεν έχει δεί. Σου εύχομαι τώρα που ξέρεις και τις μέρες που είναι ανοιχτά, να βρεθείς και εσύ σύντομα και πάλι εδώ.
      Πολλά φιλιά και να είσαι καλά φίλε μου.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  2. Γεια χαρά Θοδωρή,
    πραγματικά ιερά τα χώματα που βρίσκεσαι. Θλίβομαι όταν σκέφτομαι πόσο ξένα είναι όλα αυτά για πολλούς Ελλαδίτες, και όχι μόνο με προσωπική ευθύνη αλλά ελλειπούς παιδείας συνολικά.
    Το συγκεκριμένο άγιασμα δεν το ξέρω και ας έχω περάσει αρκετές φορές απέξω- άν κατάλαβα σωστά είναι στο Gulhane-αλήθεια όσα ευχαριστώ και άν σου λέμε είναι λίγο για τη συνεισφορά του μπλόγκ, είναι θησαυρός!
    Ανεξάντλητη η λατρεμένη Πόλη, κάθε φορά φεύγουμε με σωρό εκρεμότητες για την επόμενη! Συν αυτές που καταγράφουμε παρακολουθώντας σε.
    Καληνύχτα, καλή συνέχεια
    Πόπη-Λάρισα

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλησπέρα Πόπη μου και ευχαριστώ για τα σχόλια και τα τόσο καλά λόγια σου. Με τιμούν απεριόριστα όσα γράφεις.
      Το Άγιασμα είναι εκεί που κατάλαβες. Την επόμενη φορά που θα έρθεις, θα το επισκεφτείς. Πάντως μην νομίζεις...οι εκρεμότητες και τα πράγματα που μπορείς να επισκεφθείς στην Πόλη, δεν τελειώνουν ποτέ.
      Το ζήτημα του συνολικού ελλείματος Παιδείας το έθιξες πολύ σωστά και με ωραίο τρόπο και διαρκώς το λέω κι εγώ, πως αποτελεί την πηγή όλων των προβλημάτων που αντιμετωπίζουμε. Και φυσικά δεν αναφέρομαι στα Αγιάσματα και τις λοιπές γνώσεις.
      Πολλούς θερμούς χαιρετισμούς και χάρηκα παλι πολύ.
      Τα ξαναλέμε.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  3. Χρήστος Ι.Δρούγκας - Ναύπλιον17 Μαΐου, 2013 05:17

    Θοδωρή μου, χάρηκα που βρήκες τον π. Κωνσταντίνο και άκουσες την συμβουλή που
    είχε παραγγείλει για την χαμηλή πόρτα !!!
    Ο Άγιος Θεράπων ήταν επίσκοπος Κιτίου Κύπρου. Ένας φίλος μου. Κύπριος, μου είπε
    ότι έχει και τό προσωνύμιο Αλαμάνος δηλ.Γερμανός, επειδή ήταν από τήν "των Αλαμάνων
    χώρα¨". Ήταν, λέει, από τούς Σταυροφόρους που έμειναν στην Κύπρο, έγινε Ορθόδοξος και,
    λόγω της προόδου στην πνευματική του ζωή και των αγώνων του για τήν επαναφορά των
    εικόνων [περίοδος εικονομαχίας],η τοπική εκκλησία τόν έκανε επίσκοπο Κιτίου. Εκεί
    έκανε πολλά θαύματα και ιάσεις ασθενών. Επειδή. μάλιστα, δεν εδέχετο χρηματικές
    προσφορές θεωρήθηκε ώς ό Ανάργυρος ιατρός του Κιτίου. Δέν ήτο γιατρός.
    Άλλη μία εκδοχή τόν θέλει καταγόμενο από τήν Ανατολική Μ.Ασία ["εκ της Εώας"].
    Άν περάσεις πάλι από 'κεί, νά δώσεις πολλούς χαιρετισμούς στον π. Κωνσταντίνο.
    Κ Α Λ Η Μ Ε Ρ Α !!
    Χ ρ ή σ τ ο ς

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Χρήστο μου και να είσαι καλά για το σχόλιο και τις πληροφορίες. Σίγουρα όταν ξαναβρεθώ εκεί, θα τω δωσω τα χαιρετίσματά σου.
      Χαιρετίσματα στο Ναύπλιο

      Διαγραφή
  4. Καλημέρα Θοδωρή και χριστός ανέστη. Πάλι μας συγκίνησες με τις αναρτήσεις σου. Πόσοι και πόσοι έλληνες δεν περνούν από κει σχεδόν καθημερινά. Πάνε κι ερχονται τόσα γκρούπ ελλήνων τουριστών από εκεί για να δουν αγια σοφιά, τοπ καπί και δεν τους ενημερώνει κανείς για το αγίασμα. Πριν 15 χρονια στο συγκεκριμένο αγίασμα είχε γίνει και ενα φρικτό εγκλημα.Αγνωστοί είχαν μπεί εκλεψαν εικόνες έβαλαν φωτιά και σκότωσαν και μετά πέταξαν στο πηγάδι τον ρωμιό φύλακα του αγιάσματος.Οι εκπλήξεις στην πόλη διαδέχονται η μία την άλλη. Φέτος κάναμε Πάσχα στην Πόλη και ήταν το πιο όμορφο Πασχα που θυμάμαι.Καλή συνέχεια στην πιο όμορφη πόλη του κόσμου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου Κυριάκο και καλώς όρισες στον σχολιασμό. Την ιστορία που ανέφερες δεν την ήξερα και είναι τραγική.
      Όντως πηγαινοέρχεται άπειρος κόσμος και Έλληνες επισκεπτές από εκείνο το σημείο μα μάλλον τίποτα από αναφορές στο Άγιασμα.
      Να είσαι καλά και εύχομαι να σε ξαναδιαβάσουμε σύντομα.
      Φιλικά, Θοδωρής

      Διαγραφή
  5. Χριστός Ανέστη
    Θοδωρή με ταξίδεψες στο Αγίασμα του Αγίου Θεράποντα που για εμάς τους Πολίτες είναι πασίγνωστο και το επισκεπτόμασταν στη μνήμη του Αγίου κάθε χρόνο. Πράγματι στα βυζαντινά χρόνια το αγίασμα βρισκόταν σε σημείο πιο μέσα από τα τείχη (που τότε δεν υπήρχαν), στο ίδιο σημείο έμεινε και για μεγάλη χρονική περίοδο στα οθωμανικά χρόνια. Το 1820 μετατοπίστηκε η κοίτη του αγιάσματος έξω από τα τείχη μιας και πριν βρισκόταν μέσα στο χώρο του Σαραγιού. Το 1901 ο πατριάρχης Ιωακείμ Γ ΄πέτυχε έτσι ώστε το πάνω μέρος του κτιρίου να συνεχίσει να ανήκει στον Τούρκο ιδιοκτήτη του ενώ στο υπόγειο φτιάχτηκε ολόκληρη εκκλησία και δύο δωμάτια στον ημιώροφο. Το 1931 το αγίασμα επισκευάστηκε και τοποθετήθηκε μαρμάρινο αγιασματάρι. Το 1955 το αγίασμα καταστράφηκε κατά τα "Σεπτεμβριανά" αργότερα όμως επισκευάστηκε. «Ότι είναι τὰ εξωκλήσια εις την Ελλάδα είναι τ᾽ αγιάσματα στην Πόλη», λέει ο πολίτης λόγιος Νικ. Δάμτσας και δικαιολογεί τη λατρεία τους από τους μοσουλμάνους ως εξής: “Αυτά είναι σεβαστά και από τον Μουσουλμανικό πληθυσμό, διότι η μουσουλμανικὴ θρησκεία γεννηθείσα εις την Αραβικήν έρημον, Θείον δώρον θεωρεί το εκ της γης αναβλύζων ύδωρ”.Ορθά επισημαίνει ο φίλος Κυριάκος, τον Γενάρη του 1994 ο Βασίλης Χαβιαρόπουλος, νεωκόρος του αγιάσματος του Αγίου Θεράποντος, βρέθηκε στις 5 το πρωί νεκρός μέσα σε πηγάδι, δίπλα από το αγίασμα, που κάηκε προχτές το απόγευμα. Ένα πολύ αξιόλογο βιβλίο για τα αγιάσματα της Πόλης έχει γράψει ο πολίτης Νίκος Ατζέμογλου, Τ' ΑΓΙΑΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ εκδόσεις Ρήσος Αθήνα το 1990
    Να είσαι καλά
    Γιώργος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Καλημέρα Γιώργο μου και να είσαι και εσύ καλά για τις πληροφορίες. Χαίρομαι που είστε όλοι τόσο πολύ ενημερωμένοι και καταρτισμένοι. Υπάρχει τρομερή ποιότητα εδώ.
      Σου εύχομαι καλή μέρα και θα τα πούμε σύντομα στο mail.
      Φιλιά, Θοδωρής

      Διαγραφή
  6. Θοδωρή,

    Ἐνδιαφέρουσα ἀνάρτηση μὲ φανταστικὲς εἰκόνες κι - ὅπως πάντα - γλαφυρὴ ἀφήγηση! Ἡ ΚΠολη τελικὰ ἀπαιτεῖ τουλάχιστον 2 ζωὲς γιὰ νὰ τὴν ἀνακαλύψεις καὶ πάλι κάτι θὰ σοῦ ξεφύγει.

    Νῖκος

    ΥΓ. Εἰρήσθω ἐν παρόδῳ οἱ σχολιαστές σου εἶναι (ἄς μοῦ ἐπιτραπεῖ ὁ ὅρος) κορυφαῖοι..."Κωνσταντινουπολολόγοι". Θησαυρὸς πληροφοριῶν γιὰ ἐμένα, τὸν ἀνίδεο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου Νίκο και χάρηκα που σου άρεσε και τούτη η ανάρτηση. Την ευχαριστήθηκα κι εγώ πολύ. Αυτές οι 2 ζωές που αναφέρεις, μάλλον είναι λίγες.
      Όσο για τους υπόλοιπους αναγνώστες και φίλους...τι να πω. Όλοι τους αστέρια, γεμάτοι γνώσεις, ποιότητα, σεβασμό και πραγματική κατανόηση για την σημασία της Πόλης. Τους χαίρομαι να τους διαβάζω και να είμαστε εδω όλοι μαζί.
      Πολλούς χαιρετισμούς στα Γρεβενά.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  7. Γειά σου Θοδωρή μου !!!
    Την Τρίτη 14 Μαϊου ήταν η εορτή του Αγίου Θεράποντος και είναι πολύ επίκαιρο το άρθρο σου.
    Μαγικά είναι όλα αυτά που βλέπεις και μας μεταφέρεις !!!
    Πολλά φιλιά !!!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Γειά σου Σοφία. Κοίτα σύμπτωση...δεν το ήξερα για την γιορτή και τυχαία επέλεξα να το αναρτήσω.
      Μαγικοί είστε και εσείς που μου συμπαραστεκεστε και επικοινωνείτε μαζί μου.
      Φιλιά πολλά
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  8. γεννηθηκα και μεγαλωσα στην Πολη,απελασαν τον πατερα μου και αναγκαστικα μετα λιγους μηνες φυγαμε κ'εμεις απο εκει,παρολα αυτα δεν το ηξερα ουτε το ακουσα ποτε μου,τα διαβασα ολα και μαγευτηκα,που ειναι αυτο το μερος που λετε γραφετε gulhane ομως ποια περιοχη???ευχαριστω.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Είναι σχετικά κοντά στήν Αγία Σοφία. Κατηφορίζοντας πρός το Σιδ.Σταθμό του
    Σίρκεζι συναντάμε τόν Σταθμό Gulhane [του τράμ].Είναι ακριβώς απέναντι[στα δεξιά]
    Απόσταση από τήν πλατφόρμα του Σταθμού 5-6 μέτρα. Η 1η φωτογραφία τής αναρτήσεως
    είναι χαρακτηριστική !!!!

    Ένας Αναγνώστης [Χ.Ι.Δ.]

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Αγαπητέ μου ανώνυμε αναγνώστη...τι να πω τώρα εγώ. Σε κάλυψε πλήρως ο Χρήστος με την λεπτομερή απάντησή του.
    Καλό βράδυ.
    Θοδωρής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Και εγώ Θοδωρή νόμιζα πως το ήξερες ότι ήταν του Αγίου Θεράποντα και σκέφτηκα που πήγε και το βρήκε..
    Που να φανταστεί κανείς ότι στο υπόγειο του κτιρίου έχει αγίασμα...το αξιοσημείωτο φυσικά είναι ότι το 99% περνάνε όλοι οι Έλληνες από εκεί μπροστά..
    Να ρωτήσω όμως και κάτι; αυτοί οι μουσουλμάνοι που επισκέπτονται τα αγιάσματα αποκλείεται να είναι κρυπτοχριστιανοι;

    Θοδωρή να είσαι καλά να μας ταξίδευεις σε υπέροχα μέρη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Όχι Γιώργο μου,δεν ήξερα ότι γιόρταζε πριν λίγες μέρες. Απλά κόλησε υπέροχα με την χρονική συγκυρία.
      Όντως...μάλλον δεν υπάρχει Έλληνας που να έχει βρεθεί στην Πόλη και να μην έχει περάσει από εκείνο το σημείο. Βέβαια κι εμένα δεν μου ήρθε η Θεία Φώτιση....εκτός της αγάπης μου για την Πόλη, ήταν ο Δημήτρης από την Αλεξ/πολη που μου έδωσε την ιδέα και ο Χρήστος από το Ναύπλιο που μου έδωσε χρήσιμες πληροφορίες για την επίσκεψη.

      Κοίτα το θέμα του κρυπτοχριστιανισμού είναι μεγάλο ζήτημα και δεν θα συζητηθεί εδώ.Δεν είμαι εξάλλου ξερόλας και ειδικός.
      Θα σου μιλήσω ειλικρινά, με το ενδεχόμενο να είμαι λάθος μα τουλάχιστον μέσα από την δική μου άποψη και προσωπική ματιά.
      Σίγουρα οι λεγόμενοι κρυπτοχριστιανοί υπάρχουν. Δεν είναι όλα όμως πάντα αυτό, όσο κι αν μας "ικανοποιεί" να τους κατατάσουμε όλους σε αυτή την κατηγορία.
      Επίσης δεν θα αναφερθώ στη άποψη που ακούγεται συχνά (δίχως απαραίτητα να είναι λανθασμένη) οτι πριν δεκάδες γενιές οι προγονοί τους ίσως δεν ήταν μουσουλμάνοι και Τούρκοι, άρα "μιλάει το αίμα" των προγόνων τους. Και αυτό μας "ικανοποιεί" να το πιπιλάμε.
      Στην περίπτωση του Αγίου Θεράποντα και των παρόμοιων Αγιασμάτων της Πόλης έχουμε να κάνουμε στην συντριπτική πλειοψηφεία με μουσουλμάνους και όχι με κρυπτοχριστιανούς. Απλά πηγαίνουν εκεί πιστεύοντας στην βοήθεια και λύση των προβλημάτων τους και δεν νοιώθουν ότι αυτό έρχετε σε αντιδιαστολή με την δική τους θρησκεία.
      Γι'αυτό τον λόγο παρεξηγούν και τον ρόλο του ιερέα που τους διαβάζει προσευχές, σε σημείο που συχνά θεωρούν οτι ο ιερέας τους γιατρεύει. Κάνουν αρκετή δουλειά οι άνθρωποι της εκκλησίας για να εξηγούν ότι δεν κάνουν "μάγεια" εκεί με τις προσευχές αλλά είναι η ίδια η πίστη που γιατρεύει και βοηθά.
      Επίσης αρκετές φορές μην ξέροντας πως να φερθουν μέσα εκεί, χρησιμοποιούν και χειρονομίες που χρησιμοποιούν στις δική τους θρησκεία, καθώς τους διαβάζει ο ιερέας.
      Όσο κι αν διαλύθηκε ο πολυπολιτισμικός χαρακτήρας της Πόλης, ακόμα έμειναν απομεινάρια αλληλοσεβασμού στον απλό λαό που είναι δύσκολο για εμάς να τα κατανοήσουμε.
      Ίσως μερικοί Ρωμιοί να μπορέσουν με τον δικό τους σχολιασμό και άποψη να μας διαφωτίσουν καλύτερα από 'μένα.
      Πολλούς χαιρετισμούς και χάρηκα που τα λέμε όλοι μαζί.
      Θοδωρής

      Διαγραφή
  12. Χρήστος Ι.Δρούγκας - Ναύπλιον18 Μαΐου, 2013 11:26

    Θοδωρή μου, με τον παραπάνω σχολιασμό σου έβαλες-εν πολλοίς- τά πράγματα
    στη σωστή τους βάση. Οι Κ/Χ είναι κάτι που όλοι [εξουσία-λαός-ξένοι & Ελληνες]
    γνωρίζουν, αλλά κανείς δεν γνωρίζει τό ακριβές μέγεθος αυτού του παράγοντα.
    Κάποτε υπήρχαν πολλοί σε διάφορα διαμερίσματα της Μ.Ασίας και κυρίως στήν
    περιοχή του Πόντου. Όμως, μετά την ανταλλαγή των πληθυσμών επήλθε μια μεγάλη
    αλλαγή που περιόρισε τον αριθμό και την συνέχειά τους. Δηλ.πολλοί ιερείς που
    υπήρχαν μεταξύ των Κ/Χ ανεχώρησαν για τήν Ελλάδα [όπως και οι μοναχοί των πολύ
    σπουδαίων Μοναστηριών Παναγίας Σουμελά, Βαζελώνος και Περιστερώτα] ή "μετέστησαν
    της προσκαίρου ζωής".
    Τότε λοιπόν γεννήθηκε το ζήτημα της συνέχειας. Ποιός θα τελούσε τα μυστήρια
    της εκκλησίας; Ποιός θα τούς βάπτιζε, θα τούς κοινωνούσε, θα τελούσε τούς γάμους;
    Έτσι με τήν πάροδο του χρόνου [91 χρόνια πέρασαν από τότε] χάθηκε η συνέχεια,
    εκτός κάποιων που είχαν την δυνατότητα να μετακομίσουν στήν Μεγάλη ΠΟΛΗ και να
    περάσουν απαρατήρητοι στήν κοινωνία της.
    Γιά ποιούς Κ/Χ μιλάμε σήμερα;
    Ασφαλώς γι' αυτούς που είναι -τουλάχιστον- βαπτισμένοι και το δεύτερο
    συνθετικό της λέξης που τους χαρακτηρίζει έχει νόημα. Οί άλλοι που φανερώνουν
    κάποια εξωτερικά στοιχεία της ορθόδοξης πίστης μας και αυτοί που "μιλάει τό
    αίμα των προγόνων τους" δέν είναι, στην κυριολεξία, Κρυπτοχριστιανοί. Σίγουρα
    πάντως οι συνθήκες έχουν αλλάξει και πολλοί βαπτίζονται, πλέον, φανερά.
    Στήν Τουρκία υπάρχει και ο παράγων Αλεβίτες. Είναι μία αίρεση [υπάρχει
    μεταξύ των Ισλαμιστών] με πολλές παρεκλήσεις απ' αυτούς και πολλά εξωτερικά
    στοιχεία τής χριστιανικής θρησκείας. Πολλοί λέγουν ότι δημιουργήθηκε για να
    κατφεύγουν σ'αυτή όσοι αρνούνταν να εξισλαμισθούν, πρό μερικών αιώνων.
    Γιά τούς Αλεβίτες υπάρχει [από πολλούς] το ερώτημα: τι θα κάνουν σε μία
    μελλοντική φιλελευθερη, και χωρίς αγκυλώσεις , Τουρκική Δημοκρατία;
    Θα παραμείνουν ως έχουν; Πολλά τα ερωτηματικά.
    Άν οι συνθήκες, μελλοντικά, τό επιτρέψουν θά συναπαντήσουμε πολλές εκπλήξεις!!
    ΓΕΝΟΙΤΟ
    Φ ι λ ι κ ά, Χρήστος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ευχαριστώ με καλύψατε και οι δυο!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Χρήστος Ι.Δρούγκας - Ναύπλιον20 Μαΐου, 2013 10:53

      Επανέρχομαι στο θέμα των Αλεβιτών.
      Ξέχασα να προσθέσω ότι ο αριθμός των είναι, περίπου, το 1/3
      του συνολικού πληθυσμού της Τουρκίας. Καταλαβαίνει κανείς πόσο
      σημαντικός παράγων είναι για τα πράγματα - τα όποια πράγματα -
      της Τουρκίας !!
      Ευχαριστώ για την κατάχρηση του....βήματος της ανάρτησης.
      Χ.Ι.Δ

      Διαγραφή
  14. Πόσα παραβλέπουμε...Σκέφτομαι ό,τι από το σημείο αυτό έχω περάσει δεκάδες φορές,και δε το επισκέφθηκα
    Για τους κρυπτοχριστιανούς μάλλον υπερβολές.Ενθυμούμενος το τεράστιο πλήθος Τούρκων στον Αι-Γιώργη της Χάλκης,έχω την εντύπωση ότι είναι απλοί λαίκοί άνθρωποι,που γνωρίζουν ενστικτωδώς ό,τι το "Θείον" ο Θεός ΔΕΝ είναι δυνατό να έχει τους διαχωρισμούς και τη μισαλλοδοξία των ανθρώπων,ούτε κανέναν άλλο διαχωρισμό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Χρήστο τα σχόλιά σου είναι πάντα ευσπρόδεκτα και ποτέ δεν κάνεις κατάχρηση. Εξάλλου γι'αυτό δημιουργήθηκαν τα μπλόγκ, για ανταλλαγή απόψεων και σχολίων. Τα υπόλοιπα περνάνε σε δεύτερη μοίρα.

    Αγαπητέ Λύσιππε, σου εύχομαι την επόμενη φορά να κάνεις μια μικρή στάση και να κατέβεις τα σκαλοπάτια του υπογείου χώρου.
    Να είστε καλά όλοι για την συμμετοχή και τις αναγνώσεις.
    Θοδωρής

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Χρήστος Ι.Δρούγκας - Ναύπλιον20 Μαΐου, 2013 23:12

    Αγαπητέ Λυσιππε,
    Παρακαλώ να μας διευκρινήσετε σε ποιό σημείο υπάρχει υπερβολή. Δηλαδή, πιστεύετε
    ότι δεν υπάρχου Κρυπτοχριστιανοί ;
    Επειδή είχα τήν τύχη να διαμείνω επί 50 ημέρες στόν Άγ.Γεώργιο Κουδουνά στήν
    Πρίγκηπο [ όχι σήν Χάλκη αγαπητέ ! ] και έζησα αυτούς που πηγαίνουν, επί καθημερινής
    βάσεως, στό Μοναστήρι επέτρεψέ μου νά έχω κάποια άποψη γι΄αυτό τό θέμα. Δυστυχώς τό
    θέμα είναι λεπτό καί θα το κλείσω με το: " Θού Κύριε φυλακήν τω στόματί μου ".
    Στο σχόλιό μου, αν το διαβάσατε καλά, έβαλα κάποιο φρένο στίς τυχόν σκέψεις γιά
    υπερβολές επί του θέματος. Θα παρακαλέσω να δείτε πάλι το περιεχόμενό του.
    Ευχαριστώ
    Χ.Ι.Δ






























    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Πρός Λύσιππον
    Απάντησις Β'

    Αγαπητέ μου, μήν προκαλούμε συγχύσεις στόν κόσμο με τούς όρους Θεός
    και Θείον.
    Για τους Χριστιανούς υπάρχει ΕΝΑΣ Θεός, ο ΤΡΙΑΔΙΚΟΣ. Αυτόν τόν Θεόν
    [και μάλιστα Αναστημένον ] πιστεύουμε οι βαπτισμένοι στό όνομά Του.
    Το "Θείον" αφορά τούς άλλους, όχι τους χριστιανούς. Γι' αυτό οι άλλλοι
    είναι διαφορετικοί από τούς βαπτισμένους και γι' αυτό θά κριθούν διαφορετικά
    από τον Θεό, κατά την διδασκαλία των Πατέρων της Εκκλησίας.
    Άρα, διαχωρισμός υφίσταται. [ελπίζω να μην θεωρηθώ ρατσιστής !!]
    Ευχαριστώ
    Χ.Ι.Δ

    ΑπάντησηΔιαγραφή